Τα παιδιά από τη βρεφική ακόμα ηλικία εξωτερικεύουν την περιέργειά τους για
οτιδήποτε τα περιβάλλει. Ερευνούν με κάθε τρόπο το περιβάλλον τους πριν καν
κάνουν τα πρώτα τους βήματα.
Ενώ από πολύ νωρίς τα παιδιά αναγνωρίζουν τα βασικά στοιχεία του
περιβάλλοντός τους, δεν μπορούν να κατανοήσουν την αλληλεπίδραση μεταξύ τους
αλλά και την επίδραση που έχουν οι πράξεις και οι επιλογές τους σε αυτό. Ένα
από αυτά τα βασικά στοιχεία της φύσης που τα ενθουσιάζει είναι το νερό.
Στα παιδιά ηλικίας από 5-8 ετών το νερό ενυπάρχει στο σώμα τους σε ποσοστό
μέχρι 70%. Το νερό αποτελεί βασικό συστατικό του αίματος, το οποίο μεταφέρει
τις θρεπτικές ουσίες και αποβάλει τις τοξικές και άχρηστες ουσίες από το
ανθρώπινο σώμα. Βοηθάει στη λειτουργία των νεφρών καθώς χωρίς το νερό, τα νεφρά
δε θα ήταν δυνατό να καθαρίσουν το αίμα. Ένας μέσος άνθρωπος μπορεί να αντέξει
χωρίς τροφή μέχρι 2 μήνες, χωρίς νερό μόνο για 2-3 ημέρες!.
Και ποιος καλύτερος τρόπος να μιλήσουμε στα παιδιά για το νερό, από ότι με
πειράματα...
Μαθαίνω το Ν ν... |
Παροιμίες και φράσεις με το νερό Ήπιε το αμίλητο νερό |
Έβαλε νερό στο κρασί του |
Είναι σαν το ψάρι έξω από το νερό |
Είναι σαν τα κρύα τα νερά |
Πνίγεται σε μια κουταλιά νερό |
Ο κύκλος του νερού
Η εξάτμιση συμβαίνει όταν ο ήλιος ζεσταίνει
το νερό στα ποτάμια, τις λίμνες και τις θάλασσες και το μετατρέπει σε υδρατμό ή
ατμό. Οι ατμοί αυτοί φεύγουν από τα ποτάμια και
τις θάλασσες και ανεβαίνουν στον αέρα. Αυτό λέγεται εξάτμιση.
Όταν οι υδρατμοί ανεβαίνουν στον αέρα κρυώνουν
και ξαναγίνονται υγρό και δημιουργούν τα σύννεφα. Αυτό λέγεται συμπύκνωση.
Όταν μαζεύεται πολύ νερό και ο αέρας δεν
μπορεί να το συγκρατήσει τα σύννεφα γίνονται πολύ βαριά και το νερό επιστρέφει πίσω
με τη μορφή χιονιού, χαλαζιού και βροχής. Αυτό λέγεται υγροποίηση.
Το νερό πέφτει στη γη και μπορεί
να πέσει στις θάλασσες, τις λίμνες ή τα ποτάμια ή να καταλήξει στο χώμα. Όταν πέφτει
στο χώμα το απορροφά η γη και γίνεται το νερό που «πίνουν» τα φυτά ή αν δεν μπορεί
να το απορροφήσει κυλάει και πάλι στις λίμνες, τα ποτάμια και τις θάλασσες για να
αρχίσει και πάλι ο κύκλος του νερού.
Εξάτμιση |
Εξάτμιση και Συμπύκνωση του νερού |
Υγροποίηση |
Και όμως το μπαλόνι δεν σκάει
Γεμίζουμε ένα μπαλόνι με νερό. Ανάβουμε ένα κερί και το πλησιάζουμε στο
μπαλόνι. Τι παρατηρούμε; Γιατί γίνεται αυτό;
Γιατί το μπαλόνι σπάει όταν δεν έχει μέσα νερό;
Το μπαλόνι μας δεν καίγεται γιατί μέσα
έχει νερό το οποίο απορροφά τη θερμότητα και κρατά τη θερμοκρασία χαμηλά, γύρω
στους 100 βαθμούς Κελσίου στο εσωτερικό του μπαλονιού. Αν όμως το νερό
εξατμιστεί τότε το μπαλόνι θα σπάσει!
Και όμως το νερό δεν πέφτει!!
Γεμίζουμε
ένα ποτήρι με νερό. Τοποθετούμε πάνω στο ποτήρι μας ένα κομμάτι χαρτόνι
διαστάσεων λίγο μεγαλύτερων από τις διαστάσεις που έχει το στόμιο του ποτηριού
μας. Το πείραμα γίνεται πολύ καλά με τραπουλόχαρτο ή κάρτες παιδικών
παιχνιδιών. Κρατώντας το χαρτόνι με το
χέρι μας αντιστρέφουμε το ποτήρι.
Αφήνουμε ελεύθερο το χαρτόνι. Τι παρατηρούμε; Γιατί γίνεται αυτό;
Αφήνουμε ελεύθερο το χαρτόνι. Τι παρατηρούμε; Γιατί γίνεται αυτό;
Μεταφέρουμε νερό;
Τοποθετούμε το καλαμάκι, με ανοιχτά τα
δύο άκρα του, μέσα σε ένα ποτήρι με νερό ή χυμό. Φροντίζουμε το καλαμάκι να ακουμπά
στον πάτο του ποτηριού. Κλείνουμε με το
δάκτυλό μας το άκρο από το καλαμάκι και το ανασηκώνουμε, χωρίς να ελευθερώσουμε
το δάκτυλό μας. Τι παρατηρούμε; Γιατί γίνεται αυτό;
Νεροτραμπάλα
Νεροτραμπάλα |
Γεμίζουμε ένα μπουκάλι με νερό.
Τοποθετούμε στο εσωτερικό του μπουκαλιού έναν σωλήνα, φροντίζοντας το άκρο του
σωλήνα να φτάσει στον πάτο του μπουκαλιού με το νερό. Τοποθετούμε ψηλά το
μπουκάλι με τον σωλήνα και ρουφάμε το νερό. Μόλις το νερό αρχίσει να ρέει
βάζουμε το άκρο του σωλήνα στο δεύτερο
μπουκάλι, φροντίζοντας το άκρο του σωλήνα να ακουμπά τον πάτο του μπουκαλιού.
Η νεροτραμπάλα μας είναι έτοιμη.
Τι παρατηρούμε; Γιατί γίνεται αυτό;
Μόλις γεμίσει το κάτω μπουκάλι το
ανεβάζουμε ψηλά και το άδειο μπουκάλι χαμηλά. Γιατί αναστρέφεται η ροή του
νερού; Το νερό ρέει από το μπουκάλι μέχρι να αδειάσει τελείως λόγω της
βαρύτητας, της ατμοσφαιρικής πίεσης και των δυνάμεων συνοχής του νερού.
Το αυγό που επιπλέει
Ρίχνουμε απαλά το αυγό μέσα στο
νερό. Παρατηρούμε πως το αυγό, κάθεται στον πάτο (βύθιση).
Έπειτα, ρίχνουμε αρκετό αλάτι στο νερό
και ρίχνουμε απαλά το αυγό.
Παρατηρούμε πως το αυγό μας επιπλέει
(επίπλευση). Με την προσθήκη αλατιού αλλάξαμε την πυκνότητα του νερού και
αυξήθηκε η άνωση.
Πολύχρωμα τριαντάφυλλα
Βάζουμε ένα διαφορετικό χρώμα
ζαχαροπλαστικής σε κάθε ποτήρι και γεμίζουμε με νερό. Στη συνέχεια προσθέτουμε ένα
λευκό τριαντάφυλλο. Σε ένα 24ωρο θα πρέπει το κάθε λουλούδι να έχει πάρει το
χρώμα του νερού του!
Μετά από λίγες ώρες... |
Σκοπός του πειράματος: Να καταλάβει το
παιδί με ποιον τρόπο θρέφονται τα λουλούδια στο βάζο και πόσο σημαντικό είναι
να κρατάμε το νερό τους καθαρό. Στα μεγαλύτερα παιδιά μπορούμε να εξηγήσουν ότι
αν, για παράδειγμα, η ατμόσφαιρα είναι μολυσμένη, το ίδιο είναι και η βροχή που
πέφτει στα λουλούδια, με αποτέλεσμα να μην τα θρέφει σωστά.
Το βιβλίο των πειραμάτων με νερό, του Νηπιαγωγείου Σκοτίνας |
Στην τελευταία σελίδα, ζωγράφισαν το πείραμα που τους έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση. Η νεροτραμπάλα κέρδισε ... |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου